Přehled nabízených besed ve školním roce 2018/2019 pro žáky základních škol
Besedy pořádáme zdarma v prostorách knihovny pro školy z Rožnova pod Radhoštěm. Pro žáky základních škol v okolních obcí jsou besedy organizovány v místních knihovnách.
Nabídkový seznam ke stažení [ 450.51 kB, PDF ]
- 1. třída - S Kamilem nejen o knihovně (IVU), prosinec
V této lekci budeme pracovat s textem Jeniffer Berneové Kamil neumí lítat . Na základě příběhu si vysvětlíme proč je důležité naučit se číst a porozumět čtenému textu. Zjistíme proč je rozhodnutí navštěvovat knihovnu správná volba, co knihovna nabízí dětskému čtenáři , vysvětlíme si základní orientaci v dětském oddělení a základní informace o chodu knihovny.
Lektorka: Erika Halamíčková
Podrobná anotace [ 670.13 kB, PDF ] - 1. třída - Už jsem čtenář (TB), červen
Slavnostní pasování na čtenáře knihovny, při kterém děti získají knížku a roční registraci do knihovny zdarma. Po krátké dramatizaci známé pohádky prvňáčci předvedou své čtenářské dovednosti a poté jsou všichni jmenovitě pasováni.
Lektorka: Jitka Slezáková - 2. třída - Neotesánek - kdo zná kouzelná slovíčka, ten se ve světě neztratí (TB), září
Děti se hravě seznámí se základními pravidly slušného chování a stolování. Společná diskuze, modelové situace, nabídka knih.
Lektorka: Jitka Slezáková
Seznam [ 328.91 kB, PDF ] představovaných knih. - 2. třída - Už žádné výmluvy (IVU), únor
V lekci se seznámíme s beletristickým textem Dyera Wayne Už žádné výmluvy. Pomocí poučného příběhu si žáci uvědomují jak mohou výmluvy a pochybnosti způsobit více škody, než si uvědomujeme. Důraz je kladen na hlasité čtení – lektora a porozumění textu, kdy jsou žákům následně kladeny otázky souvisejicí s čteným textem. V průběhu lekce každý žák samostatně vypracuje pracovní list jehož součástí je kvíz k danému tématu, postřehy a názory zachycené v průběhu lekce.
Lektorka: Erika Halamíčková
Podrobná anotace [ 668.39 kB, PDF ] - 3. třída - Pohádky a pověsti z okolí Radhoště (TB), listopad
Prostřednictvím knížek poznáváme místo, kde žijeme: jeho historii, obyvatele, místa, nářečí, bájné a pohádkové bytosti. Čtení s porozuměním, vyprávění, filmová ukázka, práce s obrázky.
Lektor: Jitka Slezáková
Seznam [ 326.88 kB, PDF ] představovaných knih. - 3. třída - Kdo? Co? Jak? Kde? – úžasný svět encyklopedií (IVU), květen
Žáci se v průběhu lekce seznamují s naučnou literaturou v knihovně, jejím tříděním a vyhledáváním v online katalogu knihovny. Seznámí se s pojmem klíčové slovo. Naučí se vyhledávat v encyklopedii, seznámí se s obsahem a rejstříkem. Na zvolené téma a otázky vyhledají odpovědi v encyklopediích, které potom vzájemně prezentují.
Lektor: Michal Hurta
Podrobná anotace [ 434.2 kB, PDF ] - 4. třída - Kdo je za monitorem (IVU), leden
Komunikace přes internet je v dnešní době běžnou součástí života dospívajících i dětí. Stejně jako v reálném prostředí se i v elektronickém seznamují s novými lidmi. S ohledem na malou životní zkušenost, ale hůře rozeznávají varovné signály, že s komunikací a novým známým není něco v pořádku. Lekce pomůže pochopit základní problémy komunikace přes internet s neznámými lidmi a upozornit na obvyklé postupy pro zjišťování zneužitelných osobních informací.
Lektorka: Erika Halamíčková
Podrobná anotace [ 587.49 kB, PDF ] - 4. třída - Ušmudlaná planeta (TB), duben
Povídání o naší planetě a problémech, které jí člověk způsobuje ve vodě, ve vzduchu i na zemi. Význam zeleně, druhy energie, třídění odpadů, myšlení v souvislostech, nápady pro ekohrdiny. PP prezentace, práce ve skupinách, kvíz.
Lektor: Jitka Slezáková
Seznam [ 325.15 kB, PDF ] představovaných knih. - 5. třída - Průvodce bahnitým prameništěm informací aneb Jak na referát (IVU), říjen
Lekce žáky připravuje na tvorbu vlastního referátu. V úvodu si žáci ujasní pojem referát a po té ve skupinách vyhledávájí informace ke konkrétnímu tématu. Důraz je kladen na využívání informací z různých zdrojů (elektronických i tištěných), jejich následné roztřídění a také nutnost základního citování. Žáci se seznámí a prakticky vyzkoušejí vyhledávání v elektronickém katalogu knihovny. V závěru lekce žáci prezentují své výsledky a shrnou poznatky, které o přípravě referátu ví.
Lektorka:
Podrobná anotace [ 511.86 kB, PDF ] - 5. třída - Bublinkový svět (TB), únor
Komiks jako moderní médium, jeho historie i současnost, druhy, principy, známé postavy a autoři. Vyprávění, práce s komiksovými stripy a časopisy, filmová ukázka s úkolem.
Lektor: Jitka Slezáková
Seznam [ 332.6 kB, PDF ] představovaných knih.
- 6. třída - Když nám čtení nechutná (TB), říjen
Nabídka a prezentace NEJ knížek, seznámení s populárními autory, pro každého něco: tituly nové i lety prověřené, humorné i dobrodružné, o vztazích mezi lidmi i o zvířatech, ze současnosti i historie. Videoukázky, předčítání, nabídka audioknih.
Lektorka: Jitka Slezáková
Seznam [ 334.82 kB, PDF ] představovaných knih. - 6. třída - Čtu, přemýšlím a baví mě to (IVU), únor
Lekce je postavena na kritickém čtení beletristického textu a jeho porozumění. Žáci jsou vedeni k zaznamenání zajímavých myšlenek a zaujetí stanoviska k nim, k pochopení celého příběhu a jeho poselství. V příběhu je akcentováno téma ekologie (otázka udržitelnosti, ekologické stopy), nad kterým žáci diskutují. Texty jsou vybrány z knihy Tobiáš Lolness od francouzského spisovatele Timothée de Fombelle.
Lektorka: bude upřesněno
Podrobná anotace [ 511.56 kB, PDF ] - 7. třída - Sci-fi a fantasy (TB), prosinec
Novinky z nekonečného světa fantazie s malým exkurzem do historie žánru, ukázky z filmů a knih.
Lektorka: Jitka Slezáková
Seznam [ 331.04 kB, PDF ] představovaných knih. - 7. třída - Žiju na sociální síti (IVU), květen
Žáci v tomto věku bývají častými uživateli internetu, kteří mají povědomí o hrozbách virtuální komunikace, často ale na obecné úrovni bez představy o tom, jak by mohla daná situace zasáhnout i je. Pomocí čtení s předvídáním textů založených na reálných situacích je žákům zprostředkován právě takový pohled na problematiku.
Lektorka: Renata Vinklerová
Podrobná anotace [ 504.32 kB, PDF ] -
8. třída - Poznámky z odborného textu - jak na ně (IVU), září
Žáci si v úvodu ujasní rozdíl mezi odborným a populárně naučným textem Žáci se seznámí s možností využití dvou rozdílných metod k porozumění odborného textu. Třídí informace, systematizují a upevňují si nové poznatky. Pracují samostatně i v malých skupinách. Diskutují nad tématem odborného textu.
Lektorka: Renata Vinklerová
Podrobná anotace [ 552.04 kB, PDF ] -
8. třída - Poznáváme sami sebe (TB), leden
Trochu psychologie, filozofie, etiky v beletrii i naučných knížkách pro mládež a ...
Lektorka: Jitka Slezáková
Seznam [ 327.82 kB, PDF ] představovaných knih. -
8. třída - Proč (ne)chci být cool a in (IVU), duben
Mladí lidé jsou atraktivní spotřebitelskou cílovou skupinou. Jsou snadno ovlivnitelní a utrácejí peníze více než kdykoliv v historii. V lekci se žáci seznámí s marketingovými nástroji, se kterými se vědomě či nevědomě setkávají. Přemýšlí nad tím co je trend a kdo je určuje. Jsou vedeni ke kritickému zhodnocení mediálního sdělení a rozpoznání manipulativní komunikace. V závěru se seznámi s novými typy reklamy: virální marketing, product placement, guerilla marketing.
Lektorka: bude upřesněno
Podrobná anotace [ 432.64 kB, PDF ] -
9. třída - (Dez)informace v médiích - hledání pravdy (IVU), březen
Lekce je zaměřena na zpravodajství v tradičních i online médiích a zejména na problematiku tzv. fakenews. Žáci jsou vedeni ke kritickému myšlení a rozboru různých mediálních sdělení. Seznámí se s používáním zavádějících obrazových informací, hrou se strachem, hoaxů a prakticky si vyzkouší rozpoznat dezinformační sdělení.
Lektorka: bude upřesněno
Podrobná anotace [ 427.31 kB, PDF ] - 9. třída - Jinde - migrace se nás týká (IVU), listopad
Lekce demonstruje osudy uprchlíků a téma migrace na příkladu povídky Marka Šindelka „Únava materiálu“. Žáci se v průběhu lekce zamyslí nad tím, jaké to je být uprchlíkem a nad jejich možnými prožitky. Zamyslí se nad stereotypy a předsudky, které fenomén uprchlictví vyvolává. Pomocí metod kritického myšlení a dramatické výchovy rozeberou část povídky. Text je součástí souboru „Jinde“, který vydal v roce 2016 nakladatelství Baobab.
Lektorka: bude upřesněno
Podrobná anotace [ 432.13 kB, PDF ] -
9. třída - Knížky na cestu (TB), květen
Nabídka zajímavých titulů různých žánrů – i nenápadná obálka skrývá dobrý příběh, Young Adult literatura, ukázky z filmů a knih.
Lektor: Jitka Slezáková
Seznam [ 355.18 kB, PDF ] představovaných knih.
Nabídka besed pro školní družiny 2018/2019
Odpolední besedy na objednání v Městské knihovně Rožnov pod Radhoštěm. Každý měsíc detailně probíráme určité téma nebo konkrétní knížku. Pokud budete mít o některé téma zájem, zavolejte na tel. číslo: 571 654 747 nebo napište na slezakova@knir.cz.
lektorka: Jitka Slezáková
kdy: pondělí, středa, čtvrtek
čas: od 13 hodin (po domluvě možno jinak)
trvání: 60 min
místo: podkroví
kapacita: 25 dětí
cena: zdarma
Komiksová dílna (leden)
Děti se naučí zásady tvoření příběhů s bublinami a samy si je prakticky vyzkouší.
Kde zůstal medvídek Bobík (únor)
Zimní příběh ztraceného plyšového medvídka.
Fíla, Žofie a Smaragdová deska (březen)
Hádanky a úkoly podle nejnovější knihy mistra fantazie Petra Stančíka.
Jaro je tu (duben)
Velikonoce jako svátky jara, nabídka tematických knížek.
Teta to plete (květen)
Pohádkové povídání na motivy knížky Ivony Březinové.
Samá voda (červen)
Cesta vody od pramene do moře a vodní obyvatelé.
Nabídka programů pro MŠ 2018/2019
PIDIKNIR pro školky
trvání: program do 30 min, poté volná zábava s knížkami 15 min
kapacita: 10-15 dětí
TB pro nejmenší děti, termín po domluvě
Nová nabídka v rámci projektu Bookstart - S knížkou do života. Setkáním s knížkami a mezi knížkami se snažíme budovat kladný vztah ke knížkám od nejranějšího věku. Každý měsíc pro děti připravíme ukázku z nějaké knížky s doprovodnými aktivitami: čtení s nečtenáři, dramatizace pohádek, zábava, úkoly, hry.
listopad: ČECH P. Pavouček Čenda
prosinec: ČAPEK K. Povídání o pejskovi a kočičce
leden: Má to čtyři kola (různé knížky o autech)
únor: GEMMEL S. Žádný strach, zajíčku
duben: SCHAAPMAN K. Dům myšek
květen: HURTÍKOVÁ V. Kocourek Matýsek
červen: O mašinkách (různé knížky k tématu)
Dům plný knih
TB pro předškolní děti MŠ, březen, 45 min
Seznámení předškoláků s dětským oddělením knihovny, knížky k prvnímu čtení. Víte, co se knížkám ne/líbí? Pohádkové vyprávění o čtenáři Fridolínovi, úkoly s knížkami, zábavné čtení.
Lektorka: Jitka Slezáková. Pokud budete mít zájem o některé téma, zavolejte na tel. číslo: 571 654 747 nebo napište na slezakova(at)knir.cz
Nabídka programů pro studenty středních škol 2018/2019
Informační lekce (IVU):
Naše mi(a)lá knihovna – exkurze po knihovně
Seznámení se službami knihovny, prezentace knihovny a její činnosti, členění fondu, orientace v oddělení, organizace knihovny a výpůjční podmínky, seznámení se s primárními i sekundárními prameny, které jsou v knihovně k dispozici. Informační lekce se podrobněji věnuje vyhledávání v online katalogu knihovny. Studenti, kteří se lekce zúčastní, mají možnost zdarma registrace do knihovny na 1 rok.
Určeno pro studenty 1. ročníků středních škol.
Doba trvání: 80 min.
Lektor: Mgr. Michal Hurta (hurta@knir.cz, tel. 571 627 667, 776 466 982)
Podrobná anotace [ 657.26 kB, PDF ]
Jak se efektivně učit
Lekce studentům objasní jak funguje paměť, pomůže jim určit jejich studijní typ, zabývá se podmínkami při učení. Studenti se seznámí s některými metodami učení a jednu si prakticky vyzkouší. Lekce je u studentů velmi oblíbená zejména kvůli okamžitému uplatnění nabytých znalostí v jejich studijní praxi.
Určeno pro studenty všech ročníků středních škol, doporučeno pro nižší ročníky.
Doba trvání: 80 min.
Lektorka: bude upřesněno ( tel. 571 625 654, 777 808 695)
Nebojte se myší - myšlenkové mapy
Praktické seznámení s technikou myšlenkových map. Mentální mapování usnadňuje plánování a organizování poznatků, pomocí mapy lze přehledně zachytit prakticky jakýkoliv problém či téma. Studenti se seznámí se základními principy tvorby myšlenkových map a jejich využití. Vyzkouší si nakreslit vlastní plánovací mapu, ve skupině pak znalostní mapu na vybrané téma. V závěru lekce studenti vzájemně hodnotí skupinové výtvory s využitím informací, které se během lekce dozvěděli. Lekce je vhodná jako navazující k „Jak se efektivně učit“.
Určeno pro studenty všech ročníků středních škol.
Doba trvání: 80 min.
Lektorka: bude upřesněno (tel. 571 625 654, 777 808 695)
Citování s citem
V informační lekci se studenti učí základům správného citování nejběžnějších zdrojů informací: monografie, článek v časopise, web a příspěvek na webu. Studenti se prakticky seznámí s portálem www.citace.com a jeho generátorem citací. Uvědomí si důležitost citování zdrojových dokumentů při psaní seminární práce. Zamyslíme se také nad významem citační etiky. Vysvětlení pojmu plagiátorství, citace a parafráze. Citační styly, příklady citací. Důležitost autorského práva a duševního vlastnictví.
Určeno pro studenty všech ročníků středních škol, doporučené pro vyšší ročníky.
Doba trvání: 80 min.
Lektor: Mgr. Michal Hurta (hurta@knir.cz, tel. 571 627 667, 776 466 982)
Podrobná anotace [ 581.8 kB, PDF ]
Tematické besedy:
(Dez)informace v médiích - hledání pravdy (NOVĚ)
Problematika fakenews a zpravodajství v tradičních i online médiích je prezentována na současných textech a kauzách. Studenti jsou vedeni ke kritickému myšlení a rozboru různých mediálních sdělení. Seznámí se s používáním zavádějících obrazových informací, hrou se strachem, hoaxů a prakticky si vyzkouší rozpoznat dezinformační sdělení metodou pěti otázek.
Určeno pro studenty všech ročníků středních škol.
Doba trvání: 80 min.
Lektorka: bude upřesněno (tel. 571 625 654, 777 808 695).
Průvodce cizími světy
Seznámení s různými žánry literární fantastiky (scifi, fantasy, horor) a s jejich nejznámějšími autory. Tato lekce umožní studentům naučit se používat jasné a jednoduché definice, vyhledávat a využívat více informačních zdrojů, poznají různé žánry literární fantastiky a vyzkouší si pracovat s nimi.
Určeno pro studenty všech ročníků středních škol, doporučené pro nižší ročníky.
Doba trvání: 80 min.
Lektorka: Marcela Slížková
Kontakt pro domluvení termínu TB: srovnalova@knir.cz, tel. 571 625 654, 777 808 695.
Chceme je číst?
Současní čeští autoři. Kdo je současný český autor a o čem píše? Tvorba vybraných čtyř zástupců. Emil Hakl, Marek Šindelka, Jáchym Topol, Jan Balabán.
Určeno pro studenty všech ročníků středních škol, doporučujeme pro vyšší ročníky.
Doba trvání: 70 min.
Lektor: bude upřesněno (tel. 571 625 654, 777 808 695)
Literatura Valašska
Ohlédnutí za autory druhé poloviny 20. století (Č. Kramoliš, B. M. Kulda, M. Jahn, M. Podešvová, J. Kobzáň, L. Nezdařil). Současná tvorba v regionu a výrazné ediční počiny posledních let. (R. Sobotka, D. Drápala, A. Bajaja). Ukázky z jejich tvorby.
Určeno pro studenty 4. ročníků středních škol.
Doba trvání: 45-60 min.
Lektor: Marcela Slížková
Kontakt pro domluvení termínu TB: hurta@knir.cz, tel. 571 627 667, 776 466 982.
Potenciál komiksu je bez hranic a úžasný!
Komiks jako svébytná umělecká forma. Historie a současnost se zaměřením na české autory.
Určeno pro studenty všech ročníků středních škol.
Doba trvání: 45 - 60 min.
Lektor: Michal Hurta (hurta@knir.cz, tel. 571 627 667, 776 466 982)
Všechny nabízené pořady jsou zdarma, hodinu (dopoledne/odpoledne) lze přizpůsobit požadavkům pedagoga. Vzhledem k omezené kapacitě knihovny objednávejte besedy v dostatečném předstihu, nejlépe 14 dnů předem.
V případě zájmu o některý z nabízených programů kontaktujte jednotlivé lektory.